1. Begrepp och definitioner och om förnuftets otillräcklighet

BOKEN DEUS EX MACHINA av Karl Gustafson utkom 2006. Karl Gustafson tänkte ut 1969 ut ett nytt ekonomiskt system.
Finns att köpa på Adlibris, Bokus, CDON och Världsbild förlag

Författarens förord:
”För att förekomma en förväntad misstänksamhet mot den i denna bok presenterade nya ekonomiska teori, vill jag deklarera som min uppfattning att ett sunt näringsliv är nödvändigt för välfärd. Ett sådant har vi inte i dag. De innovativa småföretagen är näst intill utplånade efter Saltsjöbadavtalets smutsiga och mörklagda överenskommelse med storfinansen. Dagens näringsliv är monopolistiskt, vilket alltjämt underblåses av sittande regering. Denna är inte längre arbetarnas och småfolkets försvarare eller samhällets omutliga förvaltare. Glidningen mot höger konsoliderar alltmer en monopolkapitalistisk dominans. Detta gagnar inte utvecklingen mot ett fritt, självständigt och uthålligt samhälle.

Nittonhundratalets politiska ideologier ledde världen in i en katastrof som kostat miljontals människor livet och en aldrig tidigare skådad materiell förstörelse. Facit blev ett förlorat århundrade. De gamla ideologierna från höger till vänster är komprometterade och förbrukade för all framtid. En ny politisk riktning på naturvetenskaplig och objektiv rättsgrund kan nu ta sin början.

Den text som läsaren nu står inför visade sig vid sin tillkomst börja jäsa som en deg och gav sig helt odisciplinerat iväg åt olika håll, vilket väckte en hel del oro över var det skulle sluta. Meningen från början var att det enbart skulle bli en beskrivning av ett nytt objektivt skattesystem, men framställningen har kommit att omfatta även en ny ekonomi (tidfaktorekonomi), samt en hel del politisk kritik. Det stod ganska snart klart att begripligheten skulle göras onödigt svår, om jag inte relaterade den tekniska konstruktionen till sitt objekt, nämligen människan i hennes olika positioner i samhället och situationer i livet.

De flesta vet inte och vill inte veta något om ekonomi, därför att man fått för sig att man inte begriper något av denna disciplin. Detta är en sund reaktion från en mentalt frisk människa, eftersom den nutida ekonomin faktiskt är irrationell och sökandet efter rationalitet i dagens ”system” därmed blir fruktlöst. Man förväntar sig att kunna begripa något som inte går att begripa och tror därför att man är dum. När så tidskatteförslaget ger den naturliga och självklara uttydningen av verkligheten och man plötsligt inser att det som tidigare var obegripligt inte berodde på att man var dum, utan på att man lurats att tro på en lögn och givits föreställningen att det falska var det sanna, så måste frågan spontant komma upp varför hela mänskligheten låtit grundlura sig tidigare.

Människan är ovillkorligen en naturenlig varelse och måste för sitt överlevande anpassa sig till naturens lagar. Min förhoppning är att boken skall stimulera läsaren till egna ansträngningar att finna orsakerna till dagens samhällsproblem och deras koppling till ekonomin. Därefter kan vi sätta igång med att lösa upp nuvarande missförhållanden och starta en dialog kring motiv, orsaker och verkan.

En del av de upprepningar som förekommer i boken får skrivas på pedagogikens konto, men dessa kan också vara motiverade av att samma effekt kan uppkomma av skilda orsaker; liksom samma orsak kan ge en rad olika effekter. Att beskriva ett ämne som tidskattesystemet är som att beskriva ett träd från rötterna till det yttersta grenverket, där alla sam- manlöpningar (konvergenser) eller förgreningar (divergenser) sammantaget innebär en oöverskådlig mängd kausala effekter.

Rätt snart hamnar man i ett läge där sammanhangen blir komplicerade att beskriva och förstå p.g.a. att kunskaper och referenser saknas eller att kausalkedjorna blir så långa att de förefaller osammanhängande, om kunskapsberoende mellanled saknas. För den som är förprogrammerad med kausaltänkande eller har sysslat med fixerade regelsystem, värdebaser och naturkonstanter, kan begripligheten klargöras med några få ord. Den svenske professorn i elektroteknik Uno Lamm i Kalifornien förstod teorin på några sekunder, bara genom att se några formler. Fysiker och naturvetare förstår också mycket snabbt teorins analogi med naturlagar.

Men att förstå och acceptera är två helt skilda saker. De gamla ekonomiska spelen är så väl etablerade att man t.o.m. får nobelpris för ekonomiska spelteorier. Huruvida ekonomin är objektivt rättslig eller inte, ifrågasätts däremot inte. Med termen rättslig avses här inte politik eller juridik, utan att mänskliga åsikter och handlingar överensstämmer med de naturlagar som gjort livet möjligt. I själva verket är ekonomi ett mät- system (borde vara det!) och en metod för att möjliggöra och underlätta bytet av varor och tjänster. Egenskapen av värdebevarare är en mer diskutabel sida.

Ett mätsystem får inte variera som dagens ekonomi gör – varje minut, varje sekund, året runt. Under sådana premisser kan inget planeras, förutses eller beräknas, om man inte sitter som spindeln i nätet och bestämmer vilka regler och basvärden som skall gälla i varje stund.

Därför har vi en ekonomisk kris som tillsammans med dagens politik bidrar till en kamp mellan olika särintressen. Det råder en herre-på-täppan-mentalitet i världsekonomin, vilket är så långt bort man kan komma från socialt ansvar, mänsklig värdighet, etik och moral, samhällsanda, beräkningsbarhet och uthållig planering”.

Annonser

Om tidfaktorekonomi

Interested in new economical ideas - to save the world!
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till 1. Begrepp och definitioner och om förnuftets otillräcklighet

  1. K2 skriver:

    Mycket intressant. =)

  2. Excelent!!! Hoppingivande!!! En MITT -i- PRICKARE!!! Ngt. för alla Sajter/Hemsidor/Media!!!

    OK, ? att lägga in på min Hemsida: seforslin.se

    Hur än: GOD JUL -o- GOTT NYTT ÅR!!!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s